Entre la legalidad y la legitimidad, una propuesta para la Revisión Judicial de las Acciones de Seguridad implementadas por el Consejo de Seguridad de Naciones Unidas, considerando la doctrina de la Responsabilidad de Proteger y la teoría de la Guerra Justa - Núm. 10-2, Junio 2019 - Revista Chilena de Derecho y Ciencia Política - Libros y Revistas - VLEX 839685594

Entre la legalidad y la legitimidad, una propuesta para la Revisión Judicial de las Acciones de Seguridad implementadas por el Consejo de Seguridad de Naciones Unidas, considerando la doctrina de la Responsabilidad de Proteger y la teoría de la Guerra Justa

AutorJorge Luis Almeida Estrella
CargoMaster en Derecho Internacional por la Universidad de Edimburgo
Páginas173-214
173
REVISTA CHILENA DE DERECHO Y CIENCIA POLÍTICA
DICIEMBRE 2019 • E-ISSN 0719-2150 • VOL. 10 • Nº 2. PÁGS 173-214
RECIBIDO 30/03/2019 - APROBADO 05/12/2019
DOI 10.7770/RCHDCP -V10N2-ART1922
  
Between Legality and Legitimacy, a proposal for
Judicial Review of Security Council Collective
Security Actions in Light of Responsibility to
Protect and Just War eory
Entre la legalidad y la legitimidad, una propuesta para la Revisión Judicial de
las Acciones de Seguridad implementadas por el Con sejo de Seguridad de Na-
ciones Unidas, considerando la doctrina de la Responsabilidad de Proteger y la
teoría de la Guerra Justa
Jorge Luis Almeida Estrella1
Investigador independiente, Ecuador2
ABSTRACT e purpose of this article is to question whether the powers of the
United Nations Security Council (SC) are subject to any limitation under in-
ternational law, especially in the context of the Responsibility to Protect (RtoP)
doctrine. And consequently, which organism will be entitled to hold the SC
accountable for its actions, and how that organism should do it.
e f‌irst chapter of this article deals with the possible limitations of the SC,
it considers both legal and legitimacy restraints to the broad powers of the SC.
Additionally, we will explain how RtoP presents itself as a new challenge to the
legitimacy of the SC.
Chapter  discusses which organisms within the UN system, may be ap-
propriate to hold the SC responsible for its actions. Finally, in Chapter , we
will review the legal status of RtoP, and explain how the ICJ could use Just War
criteria as a valuable tool for a judicial review process of SC decisions based
on RtoP.
__________________________
1. Master en Derecho Internacional por la Universidad de Edimburgo. Director Jurídico Agencia de
Regulación y Control Postal-Ecuador. Mail: pelamanny@gmail.com.
2. is article draws on my work for the degree of LLM at Edinburgh Law School, 2016/17.
174
ALMEIDA ESTRELLA
BETWEEN LEGALITY AND LEGITIMACY, A PROPOSAL FOR JUDICIAL REVIEW OF SECURITY COUNCIL COLLEC-
TIVE SECURITY ACTIONS IN LIGHT OF RESPONSIBILITY TO PROTECT AND JUST WAR THEORY
__________________________
3. We use RtoP as an acronym of Resposabilidad de Proteger in the spanish abstract, in order to
avoid confusing the reader with other terms.
4. KOSKENNIEMI (1995) p. 335.
5. CHARTER OF THE UNITED NATIONS (1945) 1 UNTS XVI (UN Charter/Charter) art 2.
KEYWORDS United Nations Security Council; International Court of Justice;
Right to Protect; Humanitarian Intervention; Just War eory.
RESUMEN El propósito de este artículo, es cuestionarse acerca de si los poderes
del Consejo de Seguridad de Naciones Unidas, se encuentran sujetos a alguna
limitación prevista por el Derecho Internacional, en especial en el contexto de
la doctrina de la Responsabilidad de Proteger (RtoP). Y, en consecuencia, que
organismo se encontraría capacitado para obligar al Consejo de Seguridad a
rendir cuentas y de qué manera podría hacerlo.
El primer capítulo de este articulo trata acerca de las posibles limitaciones
del Consejo de Seguridad. En esta sección se consideran restricciones de tipo
legal y de legitimación a los amplios poderes del Consejo de Seguridad. De
igual manera, se explicará como la noción de la RtoP, se presenta a sí misma
como un nuevo desafío p ara la legitimidad del Consejo de Seguridad.
En el segundo capítulo, se discutirá acerca de que organismos, dentro del
sistema de Naciones Unidas, serían los más adecuados para determinar res-
ponsabilidades del Consejo de Seguridad por sus acciones. Finalmente, en el
capítulo tercero de este artículo, analizaremos la validez legal de la RtoP y ex-
plicaremos, como la Corte Internacional de Justicia podría utilizar los criterio s
de la doctrina de la Guerra Justa, como una importante herramienta para pro-
cesos de revisión judicial de las decisiones del Consejo de S eguridad enmarca-
das en la RtoP.
PALABRAS CLAVE Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas; Corte Inter-
nacional de Justicia; Derecho a proteger; Intervención humanitarian; Just War
eory.
Introduction
e SC is ‘a structure devoted to maintaining order.’ is idea is envisaged in the Se-
curity Council’s fundamental task, ‘the maintenance of international peace and secu-
rity.’ For that purpose, this organism is allowed to establish the existence of threats to
the order and stability of the international community, and make recommendations
175
__________________________
6. ibid art. 39.
7. ibid art. 42.
8. UNITED NATIONS SECURITY COUNCIL RESOLUTION 687 (1991) UN D oc S/RES/ 68.
9. UNITED NATIONS SECURITY COUNCIL RESOLUTION 827 (25 May 1993) UN Do c S/RES/
827 and UNITED NATIONS SECURITY COUNCIL RESOLUTION 955 (8 Novemb er 1994) UN
Doc S/RES/ 955
10. Tadic Case (Decision on the Defence Motion for Interlocutory Appeal on Jurisdiction) ICTY-
94- 1 (2 October 1995) para 27.
11. ibid paras 31- 36.
12. UNITED NATIONS SECURITY COUNCIL RESOLUTION 1373 (2001) UN D oc S/RES/ 1373.
13. UNITED NATIONS SECURITY COUNCIL RESOLUTION 1540 (28 April 2004) UN Do c S/
RES/ 1540.
14. See, ROSAND (2005) P. 544
15. Reparation for Injuries Suf‌fered in the Service of the United Nations (Advisory Opinion)) [1949]
ICJ. Rep 174 p.182- 183.
16. CHARTER OF THE UNITED NATIONS (1945) art 25. See also, Legal Consequences for States
of the Continued Presence of South Africa in Namibia (South West Africa) notwithstanding Security
Council Resolution 276 (1970) (Advisory Opinion) [1971] ICJ Rep 16 para 117.
17. UNITED NATIONS SECURITY COUNCIL RESOLUTION 688 (1991) UN D oc S/RES/ 688
art. 2.
18. UNITED NATIONS SECURITY COUNCIL RESOLUTION 841 (1993) UN D oc S/RES/ 841
19. UNITED NATIONS GENERAL ASSEMBLY RESOLUTION 60/1 (2005) UN Doc A/RES/60/1
para. 13.
REVISTA CHILENA DE DERECHO Y CIENCIA POLÍTICA
DICIEMBRE 2019 • E-ISSN 0719-2150• VOL.10 • N ÚM. 2 • PÁGS. 173-214
or take any measure it deems necessary, including the use force, to preserve or re-
instate international peace and security.
In that sense, e SC managed to hold a State legally responsible under interna-
tional law. Moreover, the SC managed to create two international tribunals, a matter
believed to be outside its powers. Yet possible due to the expansive interpretation
capacities the UN Charter grants to the SC, in matters of international peace and
security.
Additionally, the SC was able to legislate for every member of the international
community in matters of international terrorism, and the risk of proliferation of
weapons of mass destruction. Although that possibility was questioned on several
occasions due to the danger, it may entail towards the structural balance of the UN
and the risk of eroding state consent. e SC may be authorized to act as legislator
based on an exercise of its implicit powers, and the binding capacities of its resolu-
tions.
Accordingly, the SC is a compelling actor in the international system of States. A
notion that is nowadays reinforced by its capacity to declare, a humanitarian crisis
or the necessity to restore a democratically elected government into power, as brea-
ches of international peace and security. And because of Responsibility to Protect
(RtoP), a doctrine that allows military operations under the authority of the SC, for
humanitarian purposes, within the sovereign territor y of a State.

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR